الصفحات

الثلاثاء، 30 يونيو 2020

صيدليات مدينتي علي خط المواجهة مع كورونا



 
صيدليات مدينتي علي خط المواجهة مع كورونا

من منا لا يعرف دور الصيدليات في مواجهه كرونا ، تعرف على أرقام تهمك جدا لكل صيدليه بمدينتي.

صيدليات مدينتي

صيدليات مصر بمدينتي بمنطقة ال .B6

صيدلية د.أميرة غرابة بمدينتي بمنطقة ال B11

صيدلية رشدي بمدينتي بمنطقة ال B3

صيدلية 19011 بمدينتي بمنطقة ال B3

صيدلية نورماندي بمدينتي داخل نادي مدينتي.

صيدلية فودة بمدينتي بالساوث بارك.

صيدلية الطرشوبي بمدينتي بالساوث بارك.

صيدلية العزبي بمدينتي بمنطقة ال B1

صيدلية صحة بمدينتي بمنطقة ال B7

صيدليات عز الدين بمدينتي بمنطقة ال B2


من هنا يمكنك الدخول علي صفحة صيدليات مدينتي


أرقام تهمك لكل صيدلية بمدينتي

رقم صيدليات مصر: 01027655549

رقم صيدلية د.أميرة غرابة : 01033309994

رقم صيدلية رشدي : 01212655637

رقم صيدلية 19011 : 19011

رقم صيدلية نورماندي : 19669

رقم صيدلية فودة : 19395

رقم صيدلية الطرشوبي : 19121

رقم صيدلية العزبي : 19600

رقم صيدليات صحة : 16377

رقم صيدليات عز الدين : 15055







مميزات صيدليات مدينتي

صيدليات مدينتي عديدة وكثيرة فلكل منطقة توجد الصيدلية الخاصة بها, حيث حرصت مدينتي علي توزيع الصيدليات علي كل منطقة بحيث يسهل الوصول اليها بسرعة, غير أن جميع صيدليات مدينتي توفر جميع الأدويه والمستلزمات الطبية اللازمة التي يحتاجها سكان مدينتي وتوفر أيضا كل صيدلية بمدينتي خدمة توصيل الطلبات للمنازل لكي يصلك الدواء بأسرع وقت ممكن, وتقدم صيدليات مدينتي خدمات طبية أخري كقياس نسبة السكر في الدم وقياس ضغط الدم وبهم أيضا مستلزمات التي يحتاجها الرياضيين ومستحضرات التجميل الخاصة بالمرأة.

أهمية دليل مدينتي لك

حيث وفر لك دليل مدينتي صفحة خاصة  فقط بجميع صيدليات مدينتي, ومنها يمكنك معرفة الصيدليات الموجودة داخل مدينتي و يمكنك أيضا التعرف علي عنوان و رقم ومكان كل صيدلية بمدينتي.

من هنا يمكنك الدخول علي صفحات دليل مدينتي


سجل نشاطك بدليل مدينتي 

ولوكنت صاحب خدمه أو منتج داخل مدينتي املي البيانات الخاصه بك من هنا 











الخميس، 25 يونيو 2020

التسويق بالمديح – word of Mouth

التسويق بالمديح – word of Mouth

من أشهر وأقدم أنواع الدعاية عموما التسويق باستخدام أداة العلاقات العامة خصوصا التسويق بالمدح، وده بيحصل لما الناس بتتكلم عن
المنتج اللى استخدموه وعجبهم جودته وكفاءته بالمديح، وبيوصوا الناس بشرائه واستخدامه.
كتير من الشركات كانت بتخلق قصص نجاح سواء حقيقة أو قريبة من الحقيقة، وأحيانًا بتكون مجرد شائعات عن المنتج، وتبدأ الناس تتداول الحكايات دي بشكل تلقائي، أو بشكل ترويجي مخطط له، وكمان الشركة ممكن تتفق مع أشخاص مشهورين إنهم يتكلموا عن تجربتهم مع المنتج، وتتسجل التجربة دى أو كلام المدح عن المنتج ده على ويب سايت الشركة أو فى فيديو دعائي خاص بها على وسائل التواصل الاجتماعي، و يكون نتيجة لكده أن تبدأ الرسالة الدعائية دى (الموثوق فيها) تنتشر بين الناس.
وهنا يبرز دور التسويق بالمديح كواحد من أقوى انواع التسويق وأكثرها تأثيرًا وانتشاراً…والجميل أنه لا يكلفك أي شيئ على الإطلاق… لأنه بيدور بالأساس حول خلق حالة ذهنية من الثقة والرضا عندالمستخدمين، تتزامن مع وسائل التسويق الأخرى العادية التقليدية..
أظهرت الدراسات أن العميل الراضي سيخبر – في المتوسط – ثلاثة أفراد عن المنتج/الخدمة التي هو عنها راض، في حين أنه سيخبر 11 فردا عن خدمة/منتج هو غير راض عنها.
خطوات تصميم حملة تسويقية معتمدة على ( أو التسويق بالمديح )
1- اجمع شهادات المستخدمين ورسائل الشكر والمدح.
2- سجل مقاطع فيديو لمستخدمين راضين عن منتجك/خدمتك، وانشرها على موقعك و على صفحات السوشيال ميديا.
3- اعمل حاجة استثنائية غير متوقعة عشان تخلي الناس تتكلم عنك،

https://www.youtube.com/watch?v=_6NHKgUH8ts


يجب التركيز على نقطة هامة فى التسويق بالمديح، حيث أنه يعتبر سلاح ذو حدين، فبعد تقديم المنتج فى البداية بطريقة مميزة وبدأت الأخبار تنتقل بسرعة فى كل مكان عن تميزه، وبدأ المدح فى المنتج بين الناس المستخدمين ليه، وبعد ما تبدأ حصة المنتج من السوق ترتفع، يتفاجأ المستخدمين بانخفاض درجة جودة المنتج ، فبالتالي ده هيؤدي إلى ضرر أكبر من لو المنتج انتشر بطريقة طبيعية، هيعتبر ده تسويق سلبى أدى إلى  ضرر كبير بالمنتج.

البحث التسويقي – Market Research

البحث التسويقي – Market Research

البحث التسويقي او بحوث التسويق هي عملية من إفتراض الأسئلة ومحاولة الحصول على إجابات ليها, وهنا بتظهر مشكلة تانية عند بعض متخصصين التسويق, هي عدم القدرة على إفتراض الأسئلة أو عدم وجود قائمة مرتبة ومنظمة بكل المعلومات اللي ممكن يسأل عنها او يحاول يدور على إجابتها

أهداف البحث التسويقى Market Research:

1- حل المشاكل :بيبدأ البحث التسويقى هنا يستكشف الموقف ويشوف المشكلة فين ويحاول يحلها.
طبيعى إن الشركة فى طريقها بتقابل كل شوية مشكلة …المبيعات قلت، الإعلان الأخير منجحش، الموزعين متضايقين و المحلات مش عاوزة تحط المنتج عندها، الموظفين مكسلين ومش عاوزين يشتغلوا …الى آخره من المشاكل اللى بتقابل الشركة كل يوم.
دور البحث التسويقى هنا هو تحديد واكتشاف المشكلة عشان متخذى القرار يقدروا يحلوها.
2-الوصف: هيبدأ يوصف السوق شكله إيه الأيام دى، فين الفرص والتهديدات الجديدة اللى ظهروا، إيه المنتجات الجديدة المنافسة والبديلة، إزاى البيئة الثقافية والتكنولوجية والاقتصادية بتتغير.
3- تحديد العلاقات بين التعديلات والنتايج: أحيانًا بتحتاج الشركة إنها تختبر التعديلات فى المنتج أو الأسعار أو طريقة الدعاية اللى بتشتغل بيها أو أى تعديل تسويقى تانى قبل ما تطبقه.
4- هتحدد كمان أهدافك من خلال البيانات اللى انت جمعتها وهل الأهداف دى واقعيه وهتقدر تنفذها والا لا- هيساعدك فى وضع اليات واضحه وخطه سليمه .
طب إيه الTools اللي ممكن تساعدنا

https://lnkd.in/gwHYMuS?

أنواع البحوث التسويقية:

البحث التوصيفي: أبحاث تصف وتصور وتشف لك ما يحدث الآن في السوق؛ فنلاقيها بتوضح لك الفئة العمرية التي تستخدم منتجاتك، وعدد منافسيك، ونصيب منتجك من مبيعات السوق الإجمالية.
البحث التجريبي: للإجابة على سؤال مثل: إيه اللي ممكن يحصل لمبيعات منتج ما عند تغيير شكله الخارجي، هنا سيتبع الباحث طريقة بحث صارمة تقوم بتحييد جميع المتغيرات الأخرى، ليعرف بدقة كيف سيؤثر متغير ما على متغير آخر. التمسك بقواعد إجراء الأبحاث التجريبية هيخلي المسوق قادر على الخروج بنتائج دقيقة ومضمونة.
  •